Tipp, ötlet, tanács, fortély, praktika a mindennapokhoz

Téli sportbalesetek megelőzése

Sokan örülnek a télnek, ugyanis végre megint elővehetik a sí- és snowboard-felszereléseket, és újra meghódíthatják a havas lejtőket. A sítúra azonban rosszul is végződhet, ha nem készítjük fel kellően testünket a fokozott igénybevételre. Orvosok szerint a sérülések nagyrészt azért következnek be, mert az állóképességünk és kondíciónk nem megfelelő, vagy a szükséges bemelegítést nem vesszük komolyan. Aztán a pályán jön a ficam, rándulás, vagy a törés, illetve szalagszakadás. Ezért ha máskor nem, legalább indulás előtt 4-6 héttel kezdjük el felkészíteni testünket a fokozott terhelésre!

Síeljünk biztonságosan!

Senkinek nem újdonság, hogy rendszeresen kellene sportolnunk. Ha mégsem tesszük, legalább indulás előtt pár héttel kezdjük el e fokozatos terhelést. Először heti 2-3 alkalommal menjünk futni, vagy sétálni (erős séta) esetleg nordic walkigolni! Erősítsünk is – elsősorban a a láb és a törzsizomzatot!

A pályán mindenekelőtt melegítsünk be! Felülről lefelé haladva melegítsük be a nyakunkat, vállunkat, karunkat, mellkasunkat majd a törzsünket, végül pedig a csípőnket és az alsó végtagunkat. A balesetek elkerüléséhez ezen kívül nélkülözhetetlen a koncentráció és a megfelelő védőfelszerelés. A bukósisak viselése 16 év alatt mindenki számára kötelező, mások, ha úgy érzik így jobban védve vannak, hordják, de funparkokban a térd- és könyökvédő is nagyon fontos.

Bemelegítés után lazítsunk és nyújtsunk is – ez segít a kínzó izomláz elkerülésében. És persze nem árt, ha viszünk magunkkal izomlazító és gyulladáscsökkentő krémet, valamint rugalmas pólyát az esetleges kisebb rándulások és húzódások kezelésére.