Tipp, ötlet, tanács, fortély, praktika a mindennapokhoz

Leszokni a dohányzásról

A statisztikák szerint a dohányosok 70%-a szeretne leszokni káros szenvedélyéről, de csak 30% próbálkozik meg letenni a cigarettát, és csak 3% szabadul meg sikeresen a függőségtől. Ez az arány lényegesen javítható, ha a puszta akaraterőn kívül segítségül hívunk olyan módszereket, melyek gyógyszeres vagy alternatív módszerekkel könnyítik meg a folyamatot.

Az utolsó cigaretta

Az utolsó cigaretta  (kép: pixabay.com)

Egyvalami azonban minden esetben elmondható: ha mások kedvéért szeretnénk leszokni, az általában nem elég erős motiváció.
A legtöbb dohányos azért gondolkozik a leszokáson, mert tudja, hogy egészségtelen, kellemetlen szagú, ráadásul sokba kerül. De a szívük mélyén nem utasítják el a cigarettát, sőt, ragaszkodnak hozzá, tulajdonképpen kifejezetten szeretnek dohányozni. Sikerre csak az vezethet, ha én mondom ki: Nem gyújtok rá!
Sokan a hízástól való félelmükben nem mernek leszokni. Valójában az anyagcsere 3-6 hónap alatt áll vissza a normálisra, eddig kell fokozottan odafigyelni az étkezésre.
Meghatározó a függőség mértéke is. Köztudott, hogy nem elsősorban a nikotin árt az egészségünknek, hanem a cigarettáben lévő mintegy 4000 karcinogén vegyület, többek között a kátrány. A nikotin csak a függőségért felel, mivel módosítja a dopaminfelszabadulást, és ezzel sóvárgást kelt. Addiktív hatása olyan erős, mint a kokainé vagy a heroiné.
Úgy tűnik, a nikotinfüggésre való hajlam genetikus. Akiben pedig előrekódolt ez a szenvedély, annak nehezebb a dolga, mint másoknak.
DE NEM LEHETETLEN.
Ha valakinek nem elegendő az akaraterő, ma már több módszert is kifejlesztettek gyengeségünk ellen:
Az IQS (I quit smoking) módszer lényege, hogy a külső fül meghatározott pontjait az akupunktúra elvén stimulálják. Tű helyett azonban gyenge elektromos stimulációt alkalmaznak. A kezelés időtartama egyénenként eltérő. Igazodik a nemhez, korhoz, az elszívott cigaretták mennyiségéhez, erősségéhez, a dohányos évek számához.
A biorezonancia módszernél egy számítógép beméri és értelmezi szervezetünk elektromágneses hullámait. Elküldi a szervezet felé a nikotin biohullámait, majd értelmezi az arra adott választ, és „ellenhullámokat” küld. Ezután a szervezet a cigarettában található anyagokat allergénekként fogja kezelni, ezért megkezdi a méreganyagok gyors lebontását. Ezért nagyon fontos, hogy az elkövetkező 2 hónapban bőségesen fogyasszunk folyadékot, legyen ami a káros anyagokat a vesékből kimossa.
Az elektronikus cigaretta azoknak való, akik számára nem is a nikotinpótlás a legfontosabb a cigarettázásban, hanem a mozdulat. A mozdulatsor helyettesítése enyhíti az elvonási tüneteket. Az elektronikus cigarettába nikotinos patron is behelyezhető, így fokozatossá tehető a leszokás.
Nikotinpótló rágó vagy tapasz 18 éves kor után javasolt, a kúra 3 hónapig tart, de 1 évig biztonsággal folytatható. Emellett nem szabad dohányozni! A rágógumiból a nikotin a száj nyálkahártyáján keresztül a vérbe jut. Fontos a használati utasítás betartása, nehogy túl sok nikotin oldódjon ki a rágóból. Ehhez lassan kell 6-8-at rágni, majd a rágót az íny mellett pihentetni. Ezt fél órán át érdemes ismételni. Napi 6-12 rágó fogyasztható el.
A tapaszokból létezik 7, 14, és 21 mg-os változat. A mennyiséget a függőség mértéke határozza meg. A tapaszból folyamatosan nikotin szivárog a szervezetbe. Ideális megoldás szívbetegek és terhes nők számára. Akinél álmatlanságot okoz, éjszakára leveheti, de ilyenkor reggel erősebb lesz a sóvárgás.
Bármilyen furcsa, de van, akinek elég egy elrettentő példákkal teli könyvet elolvasni a leszokáshoz. A szerző Allan Carr, aki saját példáján keresztül mesél a dohányzás értelmetlenségéről és káros következményeiről. A könyv végére az olvasó akár eljuthat az addig hiányzó motivációhoz is.