Tipp, ötlet, tanács, fortély, praktika a mindennapokhoz

Megfázásra vöröshagyma

A népi gyógyászatban elsősorban gyulladás, lázcsillapítás és köhögés esetén használják. Úgy tartják, hogy a hónunk alá, illetve a mellkasra téve képes leginkább kifejteni jótékony hatását. Bár például – az egyébként gyomorforgató ízű – hagymatea iszogatása is beválik.

Influenzára nagy mennyiségben

Egy kisebb fej vöröshagyma rengetegféle és hatalmas mennyiségű ásványi anyagot és vitamint rejt magában. Rendkívül gazdag kalciumban, foszforban, káliumban, nátriumban, magnéziumban, vasban, rézben, cinkben, illetve B1-, B2-, B3-, B5- és B6-vitaminban. A hagyma C-vitaminban gazdag (100 gramm hagymában 30–50 gramm C-vitamin van), ugyanakkor zsírt egyáltalán nem tartalmaz. Gyakran emlegetik növényi antibiotikumként, mert a szervezet immunsejtjeinek tápláléka, így segít védekező rendszerünknek hatékonyan fellépni a baktériumok és vírusok ellen. Influenzás, meghűléses időszakokban nagy mennyiségű fogyasztása ajánlott.

A hagyma érdekessége, hogy már a szájban is elkezdi jótékony hatását kifejteni. Magas illóolaj-tartalma miatt azonnal elkezdi pusztítani a kórokozókat, és segít a különféle gyulladások enyhítésében, megelőzésében.

A hagyma az emésztés teljes folyamatát kedvezően befolyásolja. Segít abban, hogy a szervezetben megfelelő mennyiségű gyomor- és bélnedv, valamint epe termelődjön, ezenkívül a rossz evőknek könnyen meghozza az étvágyát. Mindemellett vízhajtó hatásáról is ismeretes. Segít felvenni a harcot korunk két vezető betegségével, a daganatos és a szív- és érrendszeri problémákkal szemben. Megfigyelések szerint elsősorban a nyelőcső, a gyomor, a vastagbél és a tüdő daganatos elváltozásai ellen tudja leginkább kifejteni jótékony hatását, valamint magas flavonoidtartalma miatt csökkenti a vércukor- és a koleszterinszintet.

Hogyan együk?

Fogyaszthatjuk nyersen, vagy akár sütve, főzve is. Minden formájában szervezetünk egészségét szolgálja.

A magyar konyhában a vöröshagymát rendkívül változatosan használjuk. Célszerű azonban nyersen is fogyasztani, mert így hozzájuthatunk flavonoidtartalmához is, ami sütés-főzés esetén a hőkezelés hatására sajnos elvész. Nyersen salátákhoz használhatjuk, ám itt inkább a lilahagyma, a póréhagyma, illetve az új- vagy a metélőhagyma ajánlható. Ezek közül bármelyiket is választjuk, biztosak lehetünk abban, hogy szervezetünknek jó teszünk vele. Egy a lényeg: együnk minél többet belőle!